top of page

Zondag 13 november 2022 / 15.00 uur

Black-Pencil

black_Pencil.jpg

Marjan Doorn heeft extra informatie over de muziek die Black-Pencil speelt beschreven. Zie onderaan deze pagina

 

Black Pencil speelt de Barok Triologie bij ons. Met een fascinerend instrumentarium en arrangementen benutten zij alle mogelijkheden om de contrasten tussen de stukken te laten horen. Blokfluiten, panfluiten, een uitgebreide collectie percussie, altviool en harmonica jagen de adrenaline door de aderen met opzwepende ritmes! De vijf musici laten kunstig pure verstilling in de lucht hangen. Hoe kan eenvoud zo expressief, mooi en krachtig zijn?

De musici:

JORGE ISAAC BLOKFLUIT & ARTISTIEK LEIDER
Blokfluitist Jorge Isaac (1974) komt uit Venezuela en artistiek leider van Black Pencil. Als solist en docent heeft Jorge alle hoeken van de wereld afgereisd. Hij speelde op internationale festivals en werkte samen met gerenommeerde musici en gezelschappen, zoals ASKO Schönberg, Nederlands Kamerorkest, Nationaal Ballet, Nederlandse Opera, regisseur Audi, componist György Ligeti en dirigent Reinbert de Leeuw. Meer dan 180 composities zijn speciaal voor hem geschreven, waardoor hij wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke blokfluitisten wereldwijd. Jorge is sinds 2006 hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam.

MATTHIJS KOENE PANFLUIT
Panfluitist Matthijs Koene (1977) is de enige in Nederland geboren Pencil. Hij wordt internationaal gezien als een van de meest vooraanstaande panfluitisten van zijn tijd. Al tijdens zijn studie ontwikkelde Matthijs een nieuwe techniek die de technische mogelijkheden en expressie van de panfluit hebben vergroot, waardoor de panfluit zijn intrede kon doen in de klassieke muziek. Net als voor Jorge geeft hij les aan het Conservatorium van Amsterdam

ESRA PEHLIVANLI ALTVIOOL
Esra Pehlivanli (1977) is geboren in Turkije en is de altviolist van Black Pencil. Hoewel alle grote klassieke altvioolwerken tot haar repertoire behoren, heeft ze een grote liefde voor hedendaagse muziek. Ze is een veelgevraagd solist en speelde in die hoedanigheid bij orkesten van over de hele wereld, zoals de Neue Philharmonie Westfalen, Bilkent Symphony Orchestra, Presidential Symphony Orchestra, Istanbul State Symphony Orchestra. Naast Black Pencil speelt ze nog in andere samenstellingen.

MARKO KASSL ACCORDEON
Accordeonist Marko Kassl (1976) is geboren Oostenrijker en woont net over de grens in Duitsland. Zodoende is hij ook veel werkzaam in ons buurland en geeft hij les in accordeon aan zowel de Duitse Detmold Academy of Music als aan het Conservatorium in Amsterdam. Hij werkt veel samen met internationaal gevierde componisten om het repertoire te vergroten voor zijn relatief ‘jonge’ instrument. Net als alle andere Pencils treedt hij regelmatig op als solist en met andere gezelschappen. Samen met Esra vormt hij het duo Mares.

​ENRIC MONFORT SLAGWERK
Onze Spaanse percussionist Enric Monfort (1979) is een ervaren musicus in vrijwel alle muziekscenes. Hij werkte met het Koninklijk Concertgebouworkest, Slagwerkgroep Den Haag en Orquesta Del Palau De Les Arts De València, maar is ook al jarenlang percussionist bij de producties van Club Guy en Roni. Enric houdt zich bezig met percussie tradities uit de hele wereld, zoals Afrika, India, Zuid-Amerika, Japan, Korea en natuurlijk Spanje en Europa. Hij heeft ook eigen voorstellingen gemaakt en theater- en filmmuziek geschreven. Enric is leraar multipercussie aan de Percusons Percussion Academy (Valencia) en Art of the Collective Imagination (Izmir).

Black Pencil

 

Een uitnodiging tot luisteren

Come again, sweet love

doth now invite

thy graces that refrain

To do me due relight..........

 

Wie het programma van het ensemble Black Pencil bekijkt ziet een lijst met renaissance- en barokmuziek. De spelers van Black Pencil spelen behalve viool en blokfluit ook instrumenten die niet in genoemde periodes voorkomen. De panfluit werd in volksmuziek bespeeld. Slagwerk komt in vele vormen voor, zowel in volksmuziek als in klassieke muziek. Een accordeon is vrijwel alleen in aan volksmuziek gerelateerde muziek te horen. Maar ensembles met een ongebruikelijke bezetting geven tegenwoordig vaak een opdracht aan een componist, zodat Black Pencil ook een programma met hedendaagse muziek kan aanbieden. De panfluitspeler Matthijs Koene heeft derhalve hedendaags werk voor panfluit en orgel op zijn repertoire.

In dit Kolonieconcert staan er twee korte werken van 16e- en 17e eeuwse Engelse componisten op het programma, o.a. van Dowland en Morley. Daarbij nog werk van de 18e eeuwse Italiaan Pergolesi. Songs die in de 16e en 17e eeuw populair waren door rondreizende minstrelen, die de vele vorstenhuizen met hun adellijke bewoners bezochten. Zij zongen minneliederen, zoals het eerste lied: ' Kom liefste, wees welkom!'. Maar zij voerden ook hofdansen uit, zoals Pavane of Galliarda en liederen die betrekking hadden op de natuur(kwakende kikkers! ) of op een pas gevoerde strijd.

 


 Vivaldi                                 Bach                              Telemann

Niet alleen horen we composities van Bach, maar ook van zijn tijdgenoten Vivaldi en Telemann. Het werk van Vivaldi kende Bach goed, bewerkte zelfs enkele vioolconcerten voor klavecimbel of orgel.

Van J.S. Bach horen we tweemaal een fuga uit Die Kunst der Fuge. Aan het eind van zijn leven werkte Bach een fugathema uit op verschillende manieren, zoals in de vergroting, de verkleining, de omkering, van achter naar voren ( kreeftvorm), etc. De 14e fuga is onvoltooid. Ziekte en dood haalden Bach in. Roderik de Man*, die veel bewerkingen maakte voor het ensemble maakte ook van de 14e fuga een versie en schaarde zich in de rij van Bachbewerkers.

Ook Bachs gamba-sonate BWV 1029 voor viola da gamba en klavecimbel staat op het programma. Dergelijke sonates werden vaak in huiselijke kring uitgevoerd of in Café Zimmermann in Leipzig. Daar trad Bach met zijn eigen ensemble op. Een deel uit de fluitsonate BWV 1031 zal zeker gespeeld zijn tijdens een dergelijk Bachconcert.

Een bekend tijdgenoot van Bach was Georg Ph. Telemann, musicus in Hamburg. Telemann was ook theaterdirecteur. In zijn theaterstuk "Meezzetin" horen we zijn fascinatie voor muziek uit Turkije. Met soms onstuimige ritmes, zoals men zich in die tijd muziek en dans uit Turkije voorstelde.

 * De naam Roderik de Man komt vele malen voor in dit programma. Als componist heeft De Man naam gemaakt. Ook als leraar Theorie aan het Haags Conservatorium werd hij bekend. Hier leren we hem kennen als arrangeur.

 

Marjan Doorn okt. 2022

vivaldi.jpg
Bach.jpg
telemann.jpg
bottom of page