Zondag 24 april 2022 / 15.00 uur

Ensemble Lumaka / Miriam Overlach (harp); Jana Machalett (fluit); Saskia Viersen (viool); Martina Forni (altviool); en Charles Watt (cello)

met muziek van

Ensemble Lumaka2.jpg

Ensemble Lumaka, gevestigd in Amsterdam, is op dit moment één van de meest actieve kamermuziekensembles van Nederland en uniek in zijn harp-fluit-strijktrio-bezetting en specifieke klankwereld. Lumaka’s inmiddels 15-jarige carrière begon met het winnen van o.a. het Internationale Kamermuziekconcours Almere en Het Debuut. Sindsdien treedt het ensemble regelmatig op in de mooiste concertzalen van Nederland (waaronder de Kleine Zaal van het Concertgebouw, de Hermitage, Concertgebouw de Vereeniging), bij festivals (bijvoorbeeld het Grachtenfestival, Festival Classique, Peter de Grote Festival, het Thailand International Harpfestival, het 47th Istanbul Music Festival), geeft concerten in het binnen- en buitenland en is vaak te horen op radio 4 en de Concertzender. Ook verschenen er drie fraaie cd’s.

Miriam Overlach treedt op als soliste en kamermusicus, is oprichter van Ensemble Lumaka en Composing for Harp en houdt zich intensief bezig met hedendaagse muziek, muziektheater en performance. Sinds 2018 is ze hoofdvakdocente aan het Conservatorium van Antwerpen.

Saskia Viersen was primarius bij het Berlijnse Athena Quartet, zij is nu 1e plv. concertmeester bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, en soleerde bij een aantal grote orkesten, zoals het KCO.

Naast het Ensemble Lumaka is fluitiste Jana Machalett lid van het Ensemble Postland en is zij regelmatig te gast bij o.a. Asko/Schönberg.

Martina Forni speelde in en met het Radio Philharminsch Orkest, het London Philharmonic Orchestra en Asko/Schönberg; zij is nu altvioliste bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest.

Charles Watt is cello-leraar en speelt regelmatig bij verschillende orkesten en ensembles, zoals het Rotterdams Philarmonisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Asko/Schönberg en het Nieuw Ensemble.

Voor speciale projecten werkt Ensemble Lumaka regelmatig samen met andere musici, acteurs, schrijvers en lichtkunstenaars of verrijkt een programma met persoonlijke toelichtingen. Zo worden hun concerten een “sprookjesachtige, ja geestverruimende belevenis”.

De afgelopen jaren is het ensemble zich steeds meer gaan verdiepen in de muziek rond 1920. Hierdoor wordt Lumaka inmiddels beschouwd als hét ensemble voor muziek uit die tijd. Waarom de jaren twintig?

In de jaren twintig werd voor het eerst een ensemble in de kwintetbezetting (harp, fluit, strijktrio) opgericht, door de harpist Pierre Jamet. Daardoor is er heel veel mooi repertoire uit het Frankrijk van die tijd. Ook muziekhistorisch gezien is het een erg interessante periode: de laatste staart van de romantiek, de eerste jazz-invloeden, gekke tonaliteit en ritmiek…

Maar naast de (voornamelijk) Franse muziek uit het Interbellum onderneemt het ensemble ook heel graag uitstapjes naar bijvoorbeeld Mozart, Schubert of hedendaags repertoire.